Wednesday, August 24

tak kan ku tertipu lagi... ggrrrrrr...

Assalamualaikum..........

ok, sebelum nak melepas ketidakpuasan hati nie haruslah bagi salam dulu... ye dak? huhu
emm, klo korang friends FB aku sure korang ade perasan yang aku ade latest post aku kat FB cakap sal kuih raye kan?
hurm, punya la semangat hari nie amik cuti semata2 nak kemas rumah & tolong ma tambah lagi koleksi biskut raya..yela, sabtu da nak bertolak balik kampungku.. oh, TAK SABAR!
then, mama beria la kan nak wat biskut suji.. selama nie sume resepi biskut ikut dari buku turun-temurun mama..

akan tetapi hari nie beria la nak ikut resepi2 dari satu majalah nie..
xleh cakap la name majalah tu kan, kang x pasal2 aku kena saman lak..
tapi boleh gambarkan kan? hehee.. ok, majalah tu yg mesti story sal anak perempuan muda-mudi+gaya tudung+tips masak & macam2 lagi, cover page mesti gambar girl bertudung fesyen bagai la.. ok da taw? buat2 taw je la ye..

nak ikut sebab resepi die senang & simple tapi mama da cakap macam pelik je..
minyak sapi+tepung suji+gula+air. tu je ok.. tapi mama cakap la sepanjang mama wat kuih raya nie je yang gune air..  ok, tak pe nie resepi orang.. ikut je la dulu...

da siap adun sume, masuk dlm dulang & bakar dengan senang hati la kan mak jemah..
comel2 je aku ngan ma buat, dlm 5 minit aku tengok, aku cakap la, 'ma, nape biskut nie besor no?'
ma, tengok2 tros cakap..'huh, nie la penangan air. kak, ko amik buku tu koyak bakar!'
hahaa, lawak bile ma cakap camtu.. ye la, penat2 semangat sekali biskut SUJI jadi biskut MILNA.. taw x MILNA nie biskut ape? biskut yg baby makan tu..

nie rupe die sedap dok melt dalam oven tu.....
dari jauh2 aku susun, dlm oven sume elok je rapatkan saf ye.. :(

lagi satu yg xleh blah nyer, da kuar dari oven tu , nak kuar dari talam aku sampai kena hempas pulas nak bagi die tercabut dari talam tu.. da tercabut lak keras cam batu. ok, lembut sket.. aku gigit mmg sakit gigi. aku baling x pecah wey....................! AJAIB sungguh! hahahahaaa... memang leh wat order la ma cakap. so, posmen senang la, dy leh je hempuk2 bekas biskut tu, sbb xyah letak FRAGILE bagai..hahaa...

hamik kau! gajah nye suji..
siyes sakit gigi nak leh abihkan sekeping...

sepanjang 21 tahun hidup wat biskut raye , nie la kenangan termanis..
mama lak cakap, takkan aku beli da buku nie! marah sungguh..hahaa!

ape2 pon korang meh sini nak hidang biskut lain yang da siap dengan jayanye.. :)

7 jenis biskut yg da siap... bwh skali dlm bekas besar tu almond london bogel.. sok br letak choc..

No comments: