Friday, March 2

Lelaki & Inai

Aiman baru beli buku "Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab". teringin nak tengok isi-isinya. ade 1 yg menarik minat aku.


Q : Apakah Hukum bagi lelaki berinai di jari ketika berkahwin? Amalan ini banyak diamalkan oleh masyarakat Melayu masa kini. Boleh ustaz jelaskan.



UAI : Setakat yang saya tahu, haram bagi kaum lelaki memakai inai sekalipun bagi tujuan berkahwin. Inai adalah sebahagian daripada perhiasan yang tertentu untuk kaum wanita. Oleh itu, kaum lelaki dilarang memakainya kerada ada hadis sahih yang melaknat kamu lelaki yang memakai perhiasan kaum wanita.




maybe ade antara korang yang arif & tahu sal nie. I've to admit that I didn't know about it & tak pernah tahu pon sal hukum nie. maybe sebab rasa inai dan lelaki tu remeh je bagi aku dan macam tak pernah nak kisah maybe. my bad.

p/s : bagi aku buku nie sangat menarik. sebab korang tahu la mcm mne orangnye UAI nie kan. so, soalan dalam nie semuanya sal isu semasa kita & da way he answered all da questions were very simple & easy to 'hadam'.  isu2 yang maybe sebelum nie kita endah xendah, kesah xkesah. so, xleh cakap 'ADA AKU KESAH?'. hey, ko kena KESAH. :)

- maybe yang ade pandang pelik bila aku mula mengulas benda2 agama nie. ye, aku bukan sape2 & orangnye mcm mane bagi yang kenal aku tapi xsalah untuk kita saling menyampai ape yang aku rase berguna jugak bagi diri aku. xkan nak dok kat takuk lame je sampai sudah kan? so, move on. :))

No comments: